HuureenActeur.nl maakt roddelen op werkvloer bespreekbaar
Collega’s direct aanspreken met feedback wordt in veel organisaties als lastig ervaren. Want wat als de situatie escaleert? Het gevolg is dat verhalen bij andere collega’s geuit worden om de stoom af te blazen. Dit spreken over anderen wordt als roddelen ervaren. Roddelen kan voor mensen vervelende gevolgen hebben en belemmert een goede samenwerking.
Behalve training en coaching zijn er meer manieren om een onderwerp bespreekbaar te maken. We hebben hier verschillende formats voor, variërend van bedrijfstheater op maat tot het inzetten van undercover collega’s. Puttend uit een breed bestand voorzien we in ervaren en passende acteurs. Bijvoorbeeld voor organisaties zoals Eneco Groep.
Roddelen bespreekbaar maken
Energieconcern Eneco Groep wilde roddelen op een veilige en leuke manier onder de aandacht brengen met de inzet van acteurs. Wij dachten mee en voorzagen in drie acteurs die undercover aan de slag gingen op het hoofdkantoor Eneco World in Rotterdam. Bij Eneco Groep werken zo’n 3.500 mensen die aan Het Nieuwe Werken doen. Nieuwe collega’s – dus ook undercover acteurs – zouden niet speciaal opvallen.
De actie had meerdere doelen. Eneco Groep wilde medewerkers het ongemak laten voelen als er geroddeld wordt en doen beseffen dat roddelen niet OK is. En, ze wilden medewerkers bewegen roddelaars aan te spreken op hun gedrag. De eerste twee doelen zijn gelukt. Roddelaars aanspreken op hun gedrag bleek echter nog lastig.
Hoe de acteurs te werk gingen.
De acteurs konden zich vrij door het gebouw bewegen. Twee van de drie undercover acteurs speelden op verschillende plekken in het gebouw een scène. Smoezen bij de espressobar en de koffieautomaten, in de lift en het rookhok. Ook in het bedrijfsrestaurant tijdens de lunch. De onderwerpen varieerden van andermans gebrekkige capaciteiten, persoonlijke hygiëne, ellebogenwerk, uiterlijk, voortrekkerij, verdacht vaak ziek melden en de kantjes er vanaf lopen.
De derde undercover acteur fungeerde als mediator. Hij observeerde eerst wat er gebeurde rondom de roddelende acteurs en sprak vervolgens omstanders aan. “Goh, heb je gehoord wat ze zei? Wat vind je daar nou van?”
Wat was de impact?
De roddelactie bleek een goed experiment. Ontdekt werd hoe medewerkers reageren op roddels en wat het met hen doet. En natuurlijk het onderwerp bespreekbaar maken. Ook de medewerkers die te maken kregen met de roddels gaven aan dat deze actie een echte eye-opener was ten aanzien van hun eigen gedrag.
De opdrachtgever was zeer tevreden met het resultaat: “Het ging hartstikke goed. Fijne samenwerking met leuke mensen. Het was leuk en voor ons ook een leerzame actie. De lessons learned delen we heel open op ons intranet en we gaan intern bespreken hoe we hier opvolging aan kunnen geven”.
Meer lezen over undercover-acteurs hier.
Wilt je ook de impact ervaren van theaterinterventies bij jou op de werkvloer?
Neem contact op met Huureenacteur.nl voor de mogelijkheden.